Wednesday, February 24, 2010

Riwayat Hidup Imam Ghazali rahimahullah(450-505H/1058-1111M)

Imam Al-Ghazali rahimahullah adalah diantara tokoh pemikir Islam terulung dan mendapat jolokan "Hujjatul Islam" daripada ulama' umat ini.Namanya bukan sahaja meniti di bibir orang Islam bahkan orang bukan Islam juga menyebut-nyebut nama beliau.Ilmunya sangat luas,pengalaman dan keahliannya dalam ilmu tasawwuf dan pembentukan rohani memang tidak dapat disangkal lagi.Kehebataan kitab Ihya'nya memang diakui oleh kawan dan lawan.

Nama beliau yang sebenarnya ialah Muhammad bin Muhammad bin Muhammad Abu Hamid Al-Ghazali At-Thusi dan dilahirkan di kampung Ghazalah di kawasan Thus iaitu sebuah bandar yang terletak di utara Iran.Beliau dilahirkan dari keluarga yang miskin tetapi kuat berpegang pada agama.Orang tuanya telah meninggal dunia ketika beliau masih kecil yang menyebabkan beliau terpaksa manghadapi pelbagai cubaan dan dugaan.Namun hal inilah yang memberikan kelebihan tambahan kepada Imam Ghazali pada usia tua.

Pada mulanya,Imam Ghazali belajar di kampungnya dengan seorang ulama' yang bernama Syeikh Ahmad Ar-Razkani kemudiannya dengan Syeikh Abu Nasr Al-Ismaili di Jurhan.Selepas itu,beliau pergi melanjutkan pelajaran di Naisabur dengan Imam Al-Haramain Al-Juwaini. Disebabkan potensi Imam Ghazali amat terserlah,Imam Haramain menggelar beliau sebagai "Al-Bahrul Mughdak" iaitu lautan yang tidak bertepi.

Apabila Imam Haramain Al-Juwaini meninggal dunia pada tahun 478H,beliau membawa diri ke Maaskar dan bertemu dengan Al-Wazir(menteri) Nizam Al-Malik yang sangat menaruh minat yang tinggi terhadap ilmu dan ulama'(wujud lagi ke tak menteri semacam Nizam Al-Malik sekarang,sama-sama kita fikirkan).Setelah Nizam Al-malik mengetahui tentang kebolehan Imam Ghazali,beliau terus dilantik sebagai "mahaguru" di "Madrasah Nizhamiah" Baghdad sedangkan umur Imam Ghazali baru mencecah 34 tahun.Satu kedudukan yang amat tinggi pada zaman tersebut yang belum pernah disandang oleh mana-mana Ulama' yang masih muda seperti Imam Ghazali.Imam Ghazali kekal dengan jawatan ini selama 10 tahun.

Setelah itu terdetik di hati Imam Ghazali satu keinginan yang mendesak untuk meninggalkan kedudukan tinggi tersebut.Pada tahun 488H beliau meninggalkan Baghdad dan meninggalkan segala perkara yang berbentuk material seperti kekayaan,kedudukan dan penghormatan seterusnya melazimkan diri mempelajari ilmu Tasawwuf.Pada mulanya,beliau pergi ke Dimashq dan beruzlah di sana lebih kurang dalam masa dua tahun dan berangkat ke Makkah untuk menunaikan fardhu haji dan menziarahi Madinah serta Al-Quds.Seterusnya,Imam Ghazali kembali ke Dimashq dan beruzlah di Al-Jami' Al-Umawiy.Di tempat inilah bermulanya proses mengarang kitab Ihya' Ulumuddin.

Pada tahun 500H,telah berlaku pembunuhan terhadap Fakhrul Malik dan tercetusnya kekacauan dalam negeri.Imam Ghazali memilih untuk pulang ke kampung asalnya di" Thus",lalu beliau mengasaskan sebuah madrasah dan zawiyah(pondok) berhampiran dengan kediamannya.Maka sejak saat itu beliau terus mengabadikan dirinya untuk mengajar,mengarang dan mendidik murid-murid yang datang dari pelbagai tempat sehinggalah beliau dipanggil ke hadrat Allah s.w.t pada tahun 505H dan jenazahnya dikuburkan di Thus.

Semoga Allah mencucuri beliau dengan rahmat yang luas dan semoga Allah memberi kita keberkatan dengan ilmu yang beliau tinggalkan.

Tuesday, February 23, 2010

Talaqqi BIDAYATUL HIDAYAH(Permulaan Jalan Hidayah)



Kitab BIDAYATUL HIDAYAH adalah merupakan kitab karangan Al-Imam Hujjatul Islam AL-Ghazali rahimahullah yang banyak dilimpahi keberkatan daripada Allah s.w.t.Ia merupakan ringkasan atau pati kepada kitab induk Ihya' Ulumuddin.Kitab BIDAYATUL HIDAYAH telah banyak memberi manfaat kepada sekian banyak penuntut ilmu yang mentelaahnya dengan niat yang ikhlas dan untuk mengamalkan isi kandungannya.Faedah dan manfaatnya sudah jelas dan tidak dapat disangkal lagi.

Sebenarnya kitab BIDAYATUL HIDAYAH ini telah pun diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu oleh seorang tokoh yang terkenal iaitu Al-Alim Al-Allamah As-Syeikh Abdus Samad Al-Falimbani (meninggal sekitar tahun 1203 h).Terjemahan beliau dinamakan sebagai Hidayatussalikin Fisuluki Maslakil Muttaqin.Kitab ini amat terkenal di rantau Asia Tenggara kerana ia mempunyai gaya bahasa yang tinggi dan huraian yang lengkap serta penambahan yang besar faedahnya.

Berbalik semula kepada kitab BIDAYATUL HIDAYAH,kitab ini merupakan kitab tasawwuf yang terdiri dariapada beberapa bahagian perbahasan.Kitab ini dimulakan dengan pendahuluan daripada Imam Ghazali yang dituju khusus kepada para penuntut ilmu agar tidak terpedaya dengan syaitan yang selalu berusaha menyesatkan anak Adam.Bahagian pertama yang dibincangkan dalam kitab ini ialah tentang adab-adab melaksanakan ketaatan yang kemudiannya disusuli dengan cara-cara meninggalkan maksiat dan adab-adab bermuamalah dangan Khalik dan makhluk.

Tambahan lagi,kitab BIDAYATUL HIDAYAH ini umpama manual amalan harian dalam kehidupan seseorang muslim(hal ini amat penting terutamanya individu yang berintima' dgn gerakan dakwah Islamiyah).Ia bertindak sebagai bekalan kepada kita sepanjang perjalanan dunia dan akhirat(Zad 'alattariq).

Apabila kita mendalami (bertalaqqi dan bukan hanya sekadar membaca seperti buku-buku biasa) dengan tekun dan teliti,kita akan dapat rasakan bahawa Imam Al-Ghazali sedang berinteraksi dengan kita.Beliau berinteraksi dengan memberikan nasihat dari hati yang penuh kasih-sayang dan belas kasihan dan interaksinya dari hati ke hati.Interaksinya umpama seorang murabbi(pendidik) yang amat berpengalaman dalam bidang pembentukan ruhani kepada seorang pelajar yang memerlukan bimbingan.

Dalam agama kita ada disebutkan satu kaedah yang mana mafhumnya "apa yang tidak dapat diamalkan semua maka jangan ditinggalkan semua".Justeru,kita sebagai orang Islam terutamanya golongan pemuda/siswa;siswi/pelajar(SYABABUL ISLAM) hendaklah berusaha untuk beramal dengan isi kandungan kitab ini agar ketaqwaan kita dapat ditingkatkan.Kita tidak dicela kerana tidak sampai kepada peringkat ketaqwaan yang tinggi,tetapi kita dicela kerana tidak membuat usaha sedangkan kita masih berkemampuan.

Rujukan=Kitab BIDAYATUL HIDAYAH terjemahan guru kepada guru kami Syeikh Fahmi Zamzam Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki hafizahullah.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Gambar diatas ialah gambar Majis Bani Umayyah,Dimasyq,Syria.Di masjid ini terdapat "Az-Zawiyah Al-Ghazaliyyah" iaitu sebuah bilik yang telah dijadikan oleh Imam Al-Ghazali sebagai tempat ibadat dan mengarang kitab.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Alhamdulillah pada tanggal 22/02/2010 kami pelajar UIAM PJ dapat menamatkan sesi talaqqi kitab BIDAYATUL HIDAYAH untuk semester 2.Hal ini tidak lain dan tidak bukan adalah satu anugerah daripada Allah yang tidak ternilai buat kami.Terima kasih diucapkan kepada guru kami Al-Fadhil Ustaz Muhadir hafizahullah yang sudi meluangkan masa membacakan kami kitab ini dan berkenan untuk mengijazahkan kami untuk beramal dengan beberapa amalan yang menjadi kelaziman masyaikh Ahlussunnah Wal Jamaaah yang mana rantaian sanadnya bersambung dengan ulama'-ulama' yang thiqah dan muktabar.

Friday, February 12, 2010

Maulidurrasul Bersama Habaib

JADUAL MAULIDURRASUL BERSAMA HABIB ADNAN AL-HADDAD

1) MASJID AL-FALAH USJ 9
11 Rabiulawal 1431/ 25 Februari 2010 (Khamis)
6.30 petang

2) MASJID AL-BUKHARY, JLN HANG TUAH, KL
(Berhampiran Stesyen Monorel Jalan Hang Tuah, Kuala Lumpur)
12 Rabiulawal 1431/26 Februari 2010 (Jumaat)
Selepas Maghrib
Info : 012-343 8074 (Imam Mohammad)

3) KOMPLEKS AL-JENDERAMI, KG JENDERAM HILIR, DENGKIL.
13 Rabiulawal 1431/27 Februari 2010 (Sabtu)
Maghrib

4) PUSAT PENGAJIAN BAALAWI, NO.9, JALAN UP2A, PRIMA UKAY, KEMENSAH
14 Rabiulawal 1421/28 Februari 2010 (Ahad)
Maghrib
Info: 019-669 3887 (Ben Alawi)

5) KG KUALA TEKAL,TEMERLOH, PAHANG
15 Rabiulawal 1421/1 Mac 2010 (Isnin)

Monday, February 8, 2010

Ukuwwah Bonding





Ukhuwwah dalam islam merupakan jalinan akidah yang mempertautkan umat islam antara satu sama lain.Ia merupakan ikatan Rabbani yang mengikat antara hati mereka dan merupakan jalinan yang erat untuk bertaqarrub kepada Allah.Ukhuwwah merupakan ikatan iman yang paling kukuh dan erat sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w:

"Ikatan iman yang paling kuat ialah berkasih sayang kerana Allah dan marah kerana Allah"

Dalam islam,ukhuwwah merupakan satu sendi yang menjadi tunjang dalam usaha untuk memperkuatkan binaan masyarakat islam dan mengeratkan hubungan antara penganutnya.

Islam amat memerlukan supaya ikatan ukhuwwah dapat diperdalamkan semoga dengan ikatan mendalam ini Islam dapat menjadi satu bangunan yang kuat yang saling taut menaut antara satu sama lain atau menjadi satu jasad yang akan mengadu kesakitan apabila salah satu anggota diserang penyakit.

Terdapat beberapa hak dan kewajipan yang praktik yang menjadi tanggungjawab ke atas kita untuk dilaksanakan seperti mana yang digariskan oleh syariat kita yang mulia:
  1. Ukhuwwah yang dijalinkan mestilah dapat menolong untuk melakukan usaha-usaha ketaatan kepada Allah seperti mana yang disabdakan oleh nabi Muhammad s.a.w:
    "Sesiapa yang dikehendaki Allah untuk mendapat kebaikan yang banyak,Allah akan menganugerahkannya teman yang soleh.Seandainya belia lupa (temannya itu) akan memperingatkannya dan apabila temannya itu memperingatkannya beliau akan menolongnya."
  2. Ukhuwwah merupakan kerjasama di sudut kejiwaan,merasakan keperluan-keeprluan saudaranya dan berusaha untuk menunaikan keperluan tersebut.Hal ini telah dijelaskan dalam sabdaan nabi Muhammad s.a.w: "Sekiranya seorang daripada kamu berjalan bersama saudaranya dalam usaha untuk menunaikan keperluan saudaranya (dan Baginda memberikan isyarat dengan jejarinya) adalah lebih baik baginya daripada beriktikaf di masjidku ini selama dua bulan."
  3. Ukhuwwah merupakan tanggungjawab sosial yang merngkumi beberpa kewajipan yang ringkas.Yang terpenting daripada tanggungjawab tersebut ialah seperti mana yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w: "Hak seorang muslim ke atas muslim lain adalah enam perkara:-Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam-Apabila beliau menjemputmu hendaklah engkau menunaikan jemputannya-Apabila beliau meminta nasihat hendaklah engkau menasihatinya-Apabila beliau bersin dan menyebut Alhamdulillah hendaklah engkau menyebut Yarhamukallah-Apabila beliau sakit hendaklah engkau menziarahinya-Apabila beliau meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya."
  4. Ukhuwwah dalam Islam merupakan satu kemesraan,kasih sayang dan saling membantu.Rasulullah s.a.w bersabda: "Janganlah kamu memutuskan silaturrahim,jangan kamu berpaling memberi belakang, jangan kamu membenci,jangan kamu berhasad dengki.Jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara.Tidak harus bagi muslim meninggalkan bertegur sapa dengan saudaranya melebihi 3 hari." "Setiap perkara kebaikan itu sedekah dan sesungguhnya di antara kebaikan itu kamu menemui saudaramu dengan manis muka dan menuangkan air daripada bejanamu ke dalam bejana saudaramu."
  5. Ukhuwwah merupakan keghairahan dan kesetiaan.Sabdaan Rasulullah s.a.w: "Sesiapa yang mempertahankan kehormatan saudaranya,Allah akan menjauhkan api neraka daripada mukanya pada hari kiamat kelak." "Doa seorang saudara terhadap saudaranya di luar pengetahuannya adalah doa yang dimustajabkan,disisinya seorang malaikatyang diwakilkan.Setiap kali beliau mendoakan kebaikan untuk saudaranya malaikat yang diwakilkan itu akan berkata:"Amin dan bagimu seperti itu jua."

Akhir sekali,saya ingin mengajak dan menyeru sesiapa sahaja yang mengenali diri ini agar sama-sama kita dapat mengukuhkan ukhuwwah fillah dan moga-moga ukhuwwah yang kita bina ini dapat menjadi hujah kepada kita ketika menerima pengadilan Allah di Akhirat kelak......

Wallahu'aalam wa'ilmuhu atam.

First Posting...

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillahi wa kafa,wassolatu wassalamu 'alannabiyyil mustafa,wa 'ala alihi wasahbihi waman wafa...wa ba'ad.

Awal mula pertama mula, seinfiniti kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah yg bersifat dgn segala sifat kesempurnaan seperti mana yg diperincikan dalam Al-Quran... Selawat dan salam ke atas junjungan mulia nabi Muhammad s.a.w, sahabat dan ahlul bait yang suci...
Apa tujuannya menulis di blog ini ya? Saya bukanlah seorang penulis karya sastera yang aktif. Bukan jua seorang yang inginkan populariti. Juga seorang yang suka berahsia. Rasa sifat2 ini menjadikan saya kurang sesuai menulis sebuah blog peribadi.
Namun sejak menjejakkan kaki di kampus, terasa penuh dan sesak di dada ingin melahirkan pelbagai pendapat dan perasaan jua pengalaman yang ditempuh. Teringat pula adat para ulamak terdahulu yang sering kali menulis tentang kisah dan perjalanan hidup yang ditempuh bagi memberi pengajaran buat generasi seterusnya.
Maka bermulalah blog Dari Anjung Ilmu ini. Salam Ukhuwwah. Barakallahu Fikum..